Kalff

Boek review: Kalff Leven in de racerij

Book reviews Top stories

Allard Kalff is misschien wel de meeste geliefde persoon momenteel op de televisie en in de paddocks.  Mijn eerste kennismaking met Allard Kalff als pitreporter moet ergens in 1995 of 1996 zijn geweest toen ik voor de buis zat als klein jongetje. Want Formule 1 was een heel ding hier in de huiskamer. Zeker omdat een Limburger in de F1 reed. En Allard, die maakte de beleving compleet! Ik ben dan ook blij dat ik mijn bijdragen heb kunnen leveren aan “Kalff leven in de racerij”!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het is alweer een tijd geleden dat ik een biografie zo makkelijk heb uitgelezen. ’T Laatste boek dat ik zo makkelijk heb weggelezen was de memoires van Frits Bolkestein; Cassandra tegen wil en dank. Inderdaad dat zijn compleet twee andere werelden maar dat zegt misschien meer over mijn manier van lezen.

Kalff leven in de racerij is opgetekend door Koen Vergeer, een van de weinige Nederlandse auteurs waarvan ik elk boek wel gelezen heb. Koen is ook een van de weinige auteurs die me kan boeien met boeken over de autosport en de Formule 1. Ik heb nog een paar boeken van onder andere Olav Mol hier liggen waar ik al drie jaar tijd voor probeer te vinden om deze te lezen. U weet wel voldoende!

Om terug te keren naar het onderwerp, deze biografie, zo mag je het toch wel noemen, over Allard Kalff is een zeer compleet.  Eerlijk is eerlijk ik had niet gedacht dat er zoveel in zou staan, elk aspect in het boek komt heel puur en persoonlijk over. Ik had steeds het idee dat Allard zelf het boek voorlas. Alsof je passagier was, het lezen ging allemaal automatisch. Van zijn begin jaren op Zandvoort in de jaren 70 als toeschouwer naar Formule Ford coureur in Engeland, tot den ware legende op de paddocks en het bivak in de Dakar. De contacten die hij heeft, en hoe coureurs als Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen op hem terugvallen. Die verhalen zijn prachtig!

Want wat is Allard Kalff toch een mooi persoon, met een prachtige persoonlijkheid die vooral zichzelf is gebleven. Dit valt ook op te maken uit het boek. De onderwerpen die worden besproken zijn vooral persoonlijk verwoord. Er zijn nogal wat boeken en biografieën waar men vanuit het perspectief schrijft. Dat is dit verre van. Wat vooral leuk was om te lezen is het laatste hoofdstuk. Hierin gaat Allard Kalff volledig op in zijn hobby of misschien toch wel passie ook reining. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar om het te lezen, en hoe het ook is opgetekend maakt je gewoon nieuwsgierig.

Als gezegd heb ik mijn bijdrage aan dit boek mogen leveren, in de vorm van de foto waar Allard Kalff met de Williams FW15C rijdt. Toevallig had ik de DIA’s van die test in mijn archief.  Nog zo’n event wat zijn talent toch wel optekent als autocoureur. Gewoon in de Williams stappen en er gelijk hard mee gaan over het circuit. Wat me ook aansprak is zijn liefde voor de historische autosport. Voornamelijk omdat ik daar zelf ook helemaal van weg ben!

Is er dan niets op te merken aan de biografie? Nou ja een ding, hoe zit het nou met die Tyrrell 0275test op Silverstone of Paul Ricard in 1997? Dat is een dingetje, een obsessie zelfs, voor me waar ik maar niet achter kan komen.

Kalff Leven in de racerij is een boek dat iedere autosport gek in Nederland in zijn boekenkast zou moeten hebben. Het boek leest heerlijk weg, is prachtig opgeschreven. En het mooiste van alles je leert er een compleet andere kant van Allard Kalff kennen.
Ik zeg dan ook kopen dat boek! Aangezien we in een Lockdown zitten, bestel het boek vooral online bij je eigen boekhandel! Op deze manier steun je je eigen winkeliers ook nog eens! Het boek is er ook in luistervorm en als E-Book.

Tagged